کد خبر: ۷۵۴۵
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

پایان بلاتکلیفی ۴ ساله مسجد مروی‌ها

مروی‌ها در سال ۱۲۷۴ قمری ساختمان فعلی مسجد را ساختند. این مسجد ابتدا آب‌انبار هم داشت، اما طی چندین‌بار بازسازی، هم ساختمانش نو شد و هم آب‌انبارش را خراب کردند.

اگر از خرابی مسجد «هفت‌در» در ته‌پل‌محله بگذریم که چالش‌هایش تا برکناری شهردار وقت این منطقه پیش رفت، یکی از پرونده‌های پرکش‌وقوس دیگر با موضوع مسجد در طرح نوسازی اطراف حرم‌مطهر به مسجد مروی‌ها برمی‌گردد.

مسجدی که در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ توافق‌های اولیه بین شهرداری منطقه ثامن و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برای تخریب و تبدیل‌به‌احسن آن امضا شد، اما همه‌چیز از روز بعد تحویل‌دادن کلید ساختمان به شهرداری منطقه تغییر کرد.

این تغییرات تا جایی پیش رفت که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان که خودش موافق تبدیل‌به‌احسن‌شدن این بنا بود، به مخالفت با تخریب آن برخاست و با مخالفت تعدادی از مردم و چند تن از مسئولان، جلو تخریب آن گرفته شد. از آن روز تا امروز بیش از چهار سال گذشته و قرار است این بلاتکلیفی به‌زودی حل شود. آن‌طور که سیدمحمدرضا مروی‌پور، مسئول اجرایی مسجد، به شهرآرامحله می‌گوید، اقدامات اولیه مرمت این بنا آغاز شده است.

 

لنگ انشعاب‌های برق و آب

مروی‌پور که بیشتر از هرکسی شاهد تلاش‌های مرحوم پدرش برای برجاماندن نام هیئت نودویک‌ساله ابوالفضلی (ع) و خاندان تاریخ‌دار مروی‌ها بود، به پیشینه این مسجد اشاره می‌کند. براساس آنچه او می‌گوید، مروی‌ها در سال ۱۲۷۴ قمری ساختمان فعلی مسجد را ساختند. این مسجد ابتدا آب‌انبار هم داشت، اما طی چندین‌بار بازسازی، هم ساختمانش نو شد و هم آب‌انبارش را خراب کردند.

او اضافه می‌کند: مسجد و هیئت فعال بود تا اینکه در سال ۱۳۹۶ طی احداث شارستان و پیشرفت آن برای اتصال خیابان آیت‌الله شیرازی به خیابان طبرسی، این مسجد معارض شناخته شد. ازاین‌رو، مذاکرات برای تبدیل‌به‌احسن‌شدن آن آغاز شد و موافقت‌ها هم بین مسئولان مربوط صورت گرفت.

او با اشاره به هم‌زمانی تحویل کلید مسجد به شهرداری با فوت یکی از اقوام آن‌ها، می‌گوید: کوچه مروی‌ها در تهران هم متعلق به خاندان ماست که در سال ۱۳۹۸ یکی از بزرگان آن‌ها فوت کرد و پدرم به تهران رفت. از شهرداری تماس گرفتند که آقای نعمتی، شهردار وقت منطقه ثامن، شخصا برای تحویل کلید مسجد طبق توافق‌های صورت‌گرفته در محل حاضر شده است. من به‌نیابت از پدرم کلید را آن روز تحویل شهرداری دادم.

چون براساس گفتگو‌های قبلی قرار بود موقع خرابی مسجد تجهیزات آن از در و پنجره‌ها گرفته تا آهن‌ها به خود مروی‌ها تحویل داده شود، موقع تحویل، صورت‌جلسه‌ای هم مبنی بر اینکه چه چیز‌هایی داخل مسجد قرار دارد، امضا نشد. او اضافه می‌کند: بعد از این اتفاق، شهرداری دور مسجد را محصور کرد و همچنین، چون کلید به آن‌ها تحویل داده شده بود، انشعاب‌هایش سلب امتیاز و به شهرداری منتقل شد.

آن‌طور که مروی‌پور اشاره می‌کند، امروز به‌جز اینکه تجهیزات داخل مسجد دزدیده شده است و حتی یک وجب سیم برق در آن پیدا نمی‌شود، داخل مسجد در و پنجره هم ندارد.

او با تأکید بر اینکه مرمت مسجد اعتبار زیادی می‌طلبد، به این نکته اشاره می‌کند که مشکل بزرگ امروز، نبود انشعاب‌ها در آن است.

طبق گفته‌های مروی‌پور با پیگیری فراوان او انشعاب گاز وصل شده است، اما انشعاب برق و آب همچنان بلاتکلیف است که به‌دلیل انتقال امتیاز آن‌ها به شهرداری منطقه ثامن این نهاد باید همکاری کند تا دوباره برق و آب مسجد وصل شود.

 

مرمت مسجد نیازمند ۲ میلیارد تومان

مروی‌پور با توضیح اینکه مرمت اولیه با کمک‌های مردمی و از مرحله رطوبت‌زدایی آغاز شده است، می‌افزاید: طبق پیش‌بینی‌ها برای مرمت اولیه به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از این مبلغ شهرداری قول تأمین ۳۰۰ میلیون تومان را داده که هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

آن‌طور که او اعلام می‌کند، اگر شهرداری زودتر این مبلغ را اختصاص دهد و آن‌ها مصالح اولیه را بخرند، محرم سال آینده در مسجد باز خواهد شد. طبق گفته‌های مروی‌پور، مرمت مسجد بدون کمک‌های مردمی امکان‌پذیر نیست و علاقه‌مندان می‌توانند وجه مدنظرشان را به شماره‌کارت ۵۸۵۹۸۳۷۰۱۴۹۶۸۰۴۰ متعلق به آن هیئت واریز کنند.

ارسال نظر